Squat

Sådan gør du

Her forklares det squat. Du kan enten se videoen eller læse mere om øvelsen nedenstående. God Træning!

Godt og dårligt ved squat

Det er godt hvis du

Hvis du varmer godt op, så særligt dine kn er klar til at lave øvelsen. Mange får skader i knæene, så dette er vigtigt.

Positivt ved øvelsen

Man kan lave squats næsten over alt. Man kan køre det med og uden vægt. Du kommer ikke uden om squats.

Du skal ikke

Du skal ikke køre for tungt, hvis du ikke kan køre det relativt kontrolleret. Dette gælder desuden de fleste øvelser.

Negativt ved øvelsen

Øvelsen involverer i høj grad knæene. Mange for skader i knæ, hvorfor det er vigtigt at varme ordenligt op.

Sværhedsgrad

Middel

Hvilke muskler træner squat

Forlår

Baglår

Baller

squat / sqauts

Værd at vide om squat

Det er en virkelig god grund øvelse. Mange vil nok mene, at det er den vigtigste øvelse, når det kommer til at træne dine ben. Her hos FITIT er vi i høj grad enige i dette. Dog mener vi ikke, at den kan stå alene. Man kunne eksempelvis supplere med lunges.

Vores dom af sqaut

Du kommer ikke uden om squats. Det er en fantastisk øvelse, som rammer din ben rigtig godt. Det er dog vigtigt, at man laver øvelsen rigtigt. Her henviser vi til nedenstående, hvor øvelsen beskrives. Du kan også vælge at se ovenstående video.

walking lunges - sådan gør du

Hvordan udføres sqaut

Du starter stående. Her kan det både være med vægt, i en smith-machine eller uden vægt. Man kan placere fødderne i forskelig bredde. Man kan køre narrow (smal) squat, sumo-squat og meget mere. Dog vil vi anbefale, at man som begynder stiller sig med ca skulder bredde. 

Når man bugger sig ned for at squatte, så er det vigtigt at være opmærksom på knæene. Lad dem ikke bevæge sig ud over dine tær. Desuden skal vægten hellere hvilke på ydersiden af din fod, så knæene bevæger sig lidt udadgående fremfor indad. Husk at passe på dine knæ. God træning