Lunges

Sådan gør du

I denne video forklares lunges på en kort og simpel måde. Du kan også læse om øvelsen nedenfor, hvor vi går mere i dybden.

Godt og dårligt ved lunges

Det er godt hvis du

Kører øvelsen kontrolleret og med god kontrol. Du skal hellere mestre bevægelsen før du tager mere vægt.

Positivt ved øvelsen

Du kan lave øvelsen næsten over det hele. Det er ikke nødvendigt at være i et center, dog er det godt at supplere med andet.

Du skal ikke

Tage så meget vægt på, at du ikke kan lave øvelsen ordentligt. Dette gæder desuden de fleste øvelser.

Negativt ved øvelsen

Øvelsen involverer i høj grad knæene, hvilket er i zone med høj risiko for skade. Varm derfor altid godt op.

Sværhedsgrad

Middel

Hvilke muskler træner lunges

Forlår

Baglår

Baller

walking lunges - sådan gør du

Værd at vide om lunges

Øvelsen kan laves med både høj og lav vægt, alt efter hvor mange reps man vil lave. Du kan lave dem, hvor du tager et “stop”, hvor du stiller dig oprejst imellem hver rep). Du kan også lave dem, hvor du kører mere direkte. Her stiller man sig ikke oprejst imellem.

Vores dom af lunges

Øvelsen er rigtig god til at ramme benene. Den skal bare gøres rigtigt og er skal hele tiden være kontakt til musklen. Det er en øvelse stort set alle kan være med på. Hos Fitit er vi glade for denne øvelse. 

walking lunges - sådan gør du

Hvordan udføres lunges

Du starter ud i din start-position, hvilket er stående oprejst. Her kan du med fordel have vægt (håndvægte eller stang), øvelsen kan dog også laves blot med kropsvægt. Endvidere træder du skiftevis frem, som de ses på ovenstående.

Du kan her enten gå op i oprejst position. Du kan dog også bevæge dig direkte over til det andet ben. Du kan ligeledes gå frem (walking lunges), eller du kan blive stående i samme postion. Alt i alt en super simpel øvelse.