Planken

Sådan gør du

Her forklares det, hvordan du laver planken. Du kan læse mere om øvelsen nedenstående. God træning!

Godt og dårligt ved planken

Det er godt hvis du

Holder dig i en relativt lige position og holder maven i en strakt position imens du udfører øvelsen.

Positivt ved øvelsen

Den træner din core rigtig godt og kan laves næsten overalt. Den kan også suppleres med sidelæns-planke.

Du skal ikke

Komme for langt op med bagdelen - undgå at lave en omvendt bro. Du skal heller ikke bare lade maven flyde ud.

Negativt ved øvelsen

Nogen laver øvelsen forkert, dog er dette ikke mange. Man kan med fordel supplere med eksempelvis mavebøjninger.

Sværhedsgrad

Let

Hvilke muskler træner planken

mave

Mave / Core

planken - sådan gør du

Værd at vide om planken

Planken kan udføres med forskellige tidsintervaller. Man kan med fordel starte med eksempelvis 30 sekunder af gangen, hvorefter man bevæger sig videre til et minut, to minutter osv. Det er vigtigt at du holder dig i en strakt position og holder maven i spænd.

Vores dom af planken

Vi synes det er en super god øvelse. Det er grundøvelse, som du ikke kan undgå at støde på i et fitnesscenter. Den er god for core og maven generelt. Den kan laves overalt og næsten alle kan være med. Prøv planken, vil du ikke fortryde. 

planken - sådan gør du

Hvordan udføres planken

Du står i strakt position, som det ses på ovenstående billeder. Man kan både have bøjede og strakte arme. Dog vælger de fleste at have bøjede arme. Det er vigtigt at du holder dig i en strakt position. Her skal man ligeledes holde maven i spænd under hele udførelsen af øvelsen.

Du kan også supplere øvelsen med sidelæns-planke. Her ligger du på siden i planke med kun en arm på jorden. Dette træner i højere grad siden af din mave. Det kan anbefales at lave 1 min normal planke efterfulgt af to gange side planke af 30 sekunder. Kør 3 omgange af dette.