Dødløft

Sådan gør du

Dødløft – lær det i dag. Se videon eller læs mere om øvelsen nedenstående. Uanset hvad lover vi, at det er simpelt.

Godt og dårligt ved dødløft

Det er godt hvis du

Holder ryggen rank igennem hele bevægelsen. Brug også dine ben, ellers er det stiffed legged deadlift.

Positivt ved øvelsen

Øvelsen rammer både ryg og ben. Sammen med squat og bænk anser mange det for en af de vigtigste øvelser.

Du skal ikke

Du skal ikke svaje i ryggen, det er en klassisk fejl, som mange begår i et fitness-center. Undgå dette.

Negativt ved øvelsen

Skadesrisikoen er lidt højere her end på mange andre øvelser. Særligt er det ryggen, som skal holdes rank.

Sværhedsgrad

Middel-Svær

Hvilke muskler træner dødløft

baglår, forlår og ryg

Forlår

Baglår

Ryg (særligt nedre del)

dødløft - sådan dødløfter du

Værd at vide om dødløft

Dødløft er en super god øvelse, som ofte udføres med stang. Den kan dog også udføres i smith machine. Det er en øvelse, som man ofte ser mange køre tungt, da det er en del af styrkeløftkonkurrencerne. Dog kan kan man sagtens dødløfte med mindre vægt.

Vores dom af dødløft

Har du skader og skavanker, så er det måske ikke denne øvelse, som bliver din bedste ven. Her er særligt knæ og ryg i farezonen. Dog ser vi det som en rigtig god øvelse, som er god til at ramme mangle muskler på en gang.

en vægt som skal til dødløft

Hvordan udføres dødløft

Du kan starte i både oprejst samt bøjet position, alt efter hvor stangen er placeret. Her bøjer du krop og ben op og ned. Du går altså fra en enten helt oprejst position eller en helt bøjet position til modsat af førnævnte.

Det er vigtigt, at du holder ryggen helt rank hele vejen igennem. Er du ikke i stand til dette, så skal du muligvis dødløfte med lidt færre kilo. Nogen skyder lænden lidt frem i toppen, men det er vigtigt, at du mærker efter i egen krop.