Bænkpres

Sådan gør du

I denne video forklares det kort og simpelt, hvordan bænker. Nedenstående har vi kort beskrevet bænkpres som øvelse på skrift. Her går vi mere i dybden med øvelsen 

Godt og dårligt ved bænkpres

Det er godt hvis du

Bevæger stangen langt nok ned, så du aktiverer muskelfibrene i brystet. Gør det rigtig fremfor tungt.

Positivt ved øvelsen

Det er en super god øvelse, som rammer brystet rigtig godt. Den kan laves i flere vinkler og ramme flere dele af brystet.

Du skal ikke

Nødvendigvis løfte så tungt som muligt, hvis dit fokus er det visuelle aspekt af din krop. Husk at gøre det rigtigt.

Negativt ved øvelsen

Den kan være hård for skulderen, særligt hvis man har tendens til skulder skader. Ligeledes laver mange den forkert.

Sværhedsgrad

Middel

Hvilke muskler træner bænkpres

bryst, triceps

BRyst

Tricpes

(Skulder)

bænkpres - hvordan bænker man

Værd at vide om bænkpres

Er det den første øvelse, som du laver i dit program, så husk at varme op. Dette vil være med til, at mindske risikoen for skader. Der er rigtig mange muligheder ved bænkpres, da øvelsen kan laves forskelligt (skrå bænk, tungt løft, let og kontrolleret løft, osv.)

Vores dom af bænkpres

Du må bestemt ikke undlade bænkpres på dit program i ny og næ. Det er en super vigtigt grundøvelse. Da der netop er så mange variationer af bænkpres, så kan man aldrig gå helt galt i byen. Ligesom eksempelvis squat er det en øvelse du ikke kan undvære.

bænkpres - hvordan bænker man

Hvordan udføres bænkpres?

Du starter ud i din start-position. Det skal indledningsvist nævnes, at man med fordel kan varme op. Dette gøres særligt gældende, hvis det er din første øvelse på dagen. Hvorefter man placerer den mængde kilo, som man skal/kan løfte. Dette kan være meget forskelligt alt efter målsætning og person. 

Her kan man køre alt mellem 3-10 antal sæt med alt mellem 1-40 reps (og i virkeligheden også mere). Dette afhænger af alt efter din egen målsætning. Herefter løftes stangen fra top til bryst til man rammer sit antal reps. Vi anbefaler at man bænker full range of motion, ligesom ved mavebøjninger.